The RationalistSkip to content


We have registered
204.472.392 visits
There are 7364 articles   written by 1065 authors. They could occupy 29017 A4 pages

Search in sites:

Advanced search..

The latest sites..
Digests archive....

 How do you like that?
This rocks!
Well done
I don't mind
This sucks
  

Casted 2992 votes.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Enter your comment on this article …
kobieta - cechy wolnosci
Satysfakcjonujacy, piekny i madry artykul. W trakcie jego czytania przypomnial mi sie moj profesor, ktorego najwieksza pasja byl wlasnie ten temat, wiec duzo sie nasluchalam. Dziekuje za odswierzenie pamieci.
Serdecznie pozdrawiam
Author: kobieta Date: 18-01-2007
Reklama
Marcinlet - Ładna laurka
Trójka z plusem. ; )
Author: Marcinlet Date: 18-01-2007
Marcin - obecnosc mitu   1 na 1
Artykuł dobry: przemyslana struktura, nienaganna logika wywodu, zgrabny i jasny styl. Miałbym jednakże parę zarzutów w kwestii czysto merytorycznej, a w zasadzie jeden. Otóż przedstawiona przez Pana geanologia rozumnego pojmowania swiata wydaje mi sie dość uproszczona. Primo, Hellenowie nigdy definitywnie nie uwolnili się od mitu i nigdy też nie nastąpił żaden skok od mythosu do logosu. Rozum co prawda zyskiwał na sile, ale z drugiej strony mit ciągle pozostawał ważnym elementem greckiej kultury. Godnym uwagi faktem jest chociażby że żaden z filozofów nie kwestionował istnienia sił "nadprzyrodzonych" (epikur co najwyżej negował możliwość ich ingerencji w świat ludzki, był zatem deistą). Poza tym, nie wolno zapominać o istnieniu takich zjawisk jak orfizm, misteria i tragicy, którzy, pozostając w ścisłym związku z mitologią, cieszyli się niesłabnącą popularnością do końca trwania Hellady. Secundo, sprawe komplikuje ponadto samo pojmowanie rozumu przez Greków, które można by określić jako "metafizyczne", a zatem irracjonalne. Logos był bowiem pojmowany przez nich jako kosmiczna zasada porządkująca (najdobitniej u Heraklita), a nie jako instancja, mająca źródło w podmiocie, tak jak się to zazwyczaj przyjmuje obecnie. Tertio, polis. Zgadzam się, ze był to jak na owe czasy wyjatkowy wynalazek, ale nie idealizowałbym go. Polis posiadało znaczną władzę nad obywatelami, którym co prawda przysługiwała tzw wolność pozytywna, tj. prawo do brania udziału w życiu publicznym, ale brak było gwarancji podstawowych swobód jednostki, czyli wolności negatywnej. Nie może więc dziwić wyrok na Sokratesie (pod zarzutem bezbożności i psucia młodzieży - w ustroje demoliberalnym rzecz niemozliwa), czy kara śmierci za wyznawanie ateizmu, nie wspominając o kobietach i niewolnikach, którzy w ogóle byli wyłączeni z życia publicznego.
To tyle,
pzdr.Marcin
Author: Marcin Date: 18-01-2007
Marcinlet - W pełni się podpisuję
pod komentarzem mojego imiennika. Nic dodać, nic ująć.
Author: Marcinlet Date: 18-01-2007
miglance
Zgadzam sie z powyzszymi opiniami. Rownoczesnie dodam, ze kultury Chin i Indii wyksztalcily rowniez typ racjonalnej filozofii, a konfucjanizm i buddyzm, ktore pojawily sie zancznie pozniej niz to autor napisal w zalozeniu mialy byc wlasnie systemami niereligijnymi.
Author: miglance Date: 20-01-2007
kobieta - wychylic sie w przyszlosc!!!
Czy sie nie rozumie, ze to co napisal autor znajduje sie nad tym o czym wy gledzicie? Wasza ideologia katolicka funkcjonuje tylko back to basic - tak to zauwazylam. Ale po co deformowac cale spoleczenstwo!
Author: kobieta Date: 21-01-2007
~Wiedżmin~ - Próby zrozumienia-do dziś
Społeczeństwo Ziemi po dziś dzień NIE DYSPONUJE ROZUMEM.
To okreslenie , tak jak i "CZŁOWIEK, CZŁOWIECZEŃSTWO" ... panie Jacku, istota ludzka
naduzywa z racji przerostu Pychy i samookreslania sie jako "dziecię boskie", co powoduje
dobre mniemanie o sobie i swej INSTYNKTOWEJ Inteligencji, nazywaniem się "myslacymi".

Prymitywna w istocie WSTĘPNA FORMA ISTNIENIA, nie pozwala nam sięganąć w tzw
drodze Duchowej, dalej niz do "boga" i tym symbolem szantazujemy 'niewiernych', wyłamujacych sie z Silnej Grupy pod wezwaniem fałszywych doktryn... powstajacych na
przestrzeni historii gatunku ludzkiego /zwierzoludzia/, jako PRAWO MORALNE dla mas a
majacych temperować nieswiadomość pod pieczęcią "GŁOSU BOGA" w kapłaństwie.

Poznalismy przeto jedno w róznych odmianach, które słuzy grupce ludzi jako katalizator i
symbol potegi wyznaniowej... bo liczba ta liczy się najbardziej w określaniu Siły.

Dlatego nasze pole "widzenia" gatunku, nie jest w stanie poznać PRAWDY UNIWERSALNYCH ZASAD STWORZONYCH TORÓW ROZWOJU WYŻSZEGO swych UMYSŁÓW, KTÓRYCH NARZĘDZIA SA DO TAKICH WYSOKICH PARAMETRÓW PRZYSTOSOWANE... poniewaz wystarcza nam to, co sami swym odwiecznym SAMOROZWOJEM stworzyliś
Author: ~Wiedżmin~ Date: 20-06-2007

Sort comments from the newest

Sign in to add comment

  

Sign in using Facebook or OpenID
In case not signed in - sign up..

Advertisement
[ Cooperation ] [ Advertise ] [ Map of the site ] [ F.A.Q. ] [ Store ] [ Sign up ] [ Contact ]
The Rationalist © Copyright 2000-2018 (English section of Polish Racjonalista.pl)
The Polish Association of Rationalists (PSR)