The RationalistSkip to content


We have registered
204.478.705 visits
There are 7364 articles   written by 1065 authors. They could occupy 29017 A4 pages

Search in sites:

Advanced search..

The latest sites..
Digests archive....

 How do you like that?
This rocks!
Well done
I don't mind
This sucks
  

Casted 2992 votes.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Friedrich Nietzsche - Antychryst

Znajdź książkę..
Comments to article Prawo i pseudomedycyna

Enter your comment on this article …
franc   2 na 2
uważam że sprawa nie jest tak jednoznaczna - problem leży w informacji którą otrzymuje (powinien otrzymać) pacjent na temat legalnych ośrodków w których może się leczyć, marzy mi się taka strona www na której w kilka kliknięć sprawdzę czy dana placówka (osoba) ma pozwolenie na prowadzenie działalności medycznej czy nie! dalej decyzja należy do mnie i uważam że każdy powinien móc podjąć ją sam - chce się leczyć legalnie - klik i idę do legalnej placówki jeśli nie idę do Harego z Tybetu który leczy fusami - moja sprawa! i to ja decyduje a nie za mnie ktoś inny!!
Author: franc Date: 22-07-2010
Reklama
Socki   7 na 7
Najbardziej szkodliwy dla zdrowia obywateli jest jednak NFZ. Jak wiadomo jedynym skutecznym środkiem leczniczym są pieniądze. Każąc sobie płacić, praktycznie za nic, NFZ  zabiera najuboższym ostatnie grosze i tym samym pozbawia ich jakiejkolwiek możliwości dbania o własne zdrowie.
Oczywiście likwidacja NFZ byłaby ciosem dla budżetu państwa, przeciętna długość życia szybko by wzrosła, a to oznaczałoby dodatkowy wydatek na emerytury i klęskę dla ZUS-u.
Author: Socki  Date: 22-07-2010
Atlantis   4 na 4
Zgadzam się z jednym - służba zdrowia w naszym kraju wymaga gruntownej reformy, zaprzestania stosowania się do procedur o socjalistycznej proweniencji i wprowadzenie standardów wolnorynkowych. To samo dotyczy innych półżywych potworów z poprzedniej epoki - poczty, PKP i tak dalej. Nie martwiłbym się jednak o "najbiedniejszych". Problem z nimi jest taki, iż wiecznie narzekają na ubezpieczenie, ceny lekarstw i tak dalej. Gdy jednak przyjdzie co do czego wyciągają pieniądze spod ziemi na usługi rozmaitych szarlatanów, msze o zdrowie itp.

Wolny rynek wolnym rynkiem, demokracja demokracją. Ja osobiście mówię jednak głośne NIE wszelkim pomysłom legalizacji szarlatanerii. Nie po to państwo prowadziło kiedyś zaciętą walkę z ciemnotą i zabobonem (zwłaszcza na wsiach) żeby teraz ten zabobon wracał w nowej formie. Co będzie następne? Lekcje astrologii albo różdżkarstwa w szkołach państwowych, zamiast fizyki i chemii? Dla tych dzieci, których rodzice wyznają New-Age. Tak w ramach poprawności politycznej i poszanowania cudzych poglądów.
Author: Atlantis  Date: 22-07-2010
Wojciech Szczęsny   4 na 6
Oczywiscie Franc masz rację. Masz wybór. Jednak ci oszuści działają z ciałem człowieka, na co w polskim prawie są odpowiednie paragrafy. Założenie gabinetu lekarskiego to droga przez mękę (Sanepid!), wysokie podatki, opłaty itp. Szarlatani po prostu wymajmują pokój w hotelu na godziny i jazda! Nikt nie sprawdza czy np. myją ręce, że nie wspomnę o badaniach jakie co roku przechodzą lekarze i pielegniarki (wirusy hepatotropowe itp). Jeśli chory zarazi się w szpitalu gronkowcem czy WZW  jest afera, sądy, idące w setki tysiecy odszkodowania. Jeśli szarlatan zarazi cię czymkolwiek - szukaj wiatru w polu, a za leczenie zapłaci podatnik, gdy pan Claver będzie plażował na Bali za pieniądze wyrwane biednym , nieszcześliwym ludziom, którzy chwycili sie jego oszustw niczym przysłowiowej brzytwy. Nie wspomne o odwlekaniu kuracji nowotworów. Ci ludzie niosą śmierć.   
Author: Wojciech Szczęsny Date: 22-07-2010
crml - Autor przeraża mnie...  -5 na 9
... a komentujący, na szczęście, napawają optymizmem. Autorowi bardzo podobają się praktyki zgoła faszystkowskie (tak, to nie przerysowanie) - kontrola każdego ludzkiego wyboru nieodpuszczająca nawet w przypadku zaszycia się - z własnej woli! - w hotelowym pokoju. O zasadzie "volenti non fit iniuria" to już nie raczymy pamiętać?
Polecam, w ramach odtrutki, książkę Hayek'a "The road to serfdom".
Author: crml Date: 22-07-2010
Socki - Do Atlantisa
Czy jednak możliwa jest skuteczna reforma naszej służby zdrowia?
Należę to tych, którzy dobrze pamiętają reformy socjalizmu. Już od czasów Gomułki wprowadzano "bodźce", "mechanizmy rynkowe" itp., a w końcu trzeba było interes zlikwidować.
Tak samo beznadziejna jest sytuacja w służbie zdrowia, każde dodatkowe nakłady zamieniają się natychmiast w płace pracowników, a sytuacja pacjentów jest coraz gorsza. Gdyby przynależność do NFZ była dobrowolna, prawie wszyscy natychmiast by się wypisali. Jeżeli człowiek chce się leczyć, musi wyłożyć dodatkowe pieniądze, nawet gdy chodzi o zabieg tak banalny, jak np. zaplombowanie zęba.
 
Author: Socki  Date: 22-07-2010
Wojciech Szczęsny   9 na 9
Drogi  cmrl, skoro tak doskonale znasz prawo, zapoznaj sie z Art 58 Ustawy o Zawodzie Lekarza i Lekarza Dentysty. Otóż czyny, o których piszę są zabronione i karalne. Wielu ludzi "chce" czegoś, co jest zabronione. Ja też mam takie mysli. Ale jesli prawodawca zabrania mi tego nie nazywam go faszystą.
Jeśli zgadzasz się z opinią abp. Pylaka na temat ciała eterycznego i somatycznego , no cóż .... Niektórzy uważają ze Ziemia ma 6 tys lat. Ale pewnie próby przekonywania ich o tym że nie mają racji to faszyzm. On tak chcą, tak myślą..... 
Author: Wojciech Szczęsny Date: 22-07-2010
_pj   1 na 1
Dodać należy, że większość ludzi jest przekonywana, że te metody są skuteczniejsze od medycyny współczesnej. Gdyby wiedzieli na ile każda z metod jest skuteczna , mogliby wybierać, tylko o tych drugich nie można nic  powiedzieć  , bo nikt tego nie wie jaki procent pacjentów  zdrowieje w stosunku do placebo. EBM tutaj nie istnieje.
Author: _pj Date: 22-07-2010
Hieronim - @cmrl   3 na 3
Zasada, ktora przywolujesz, nie ma niestety zastosowania - tak dlugo, jak dlugo konsekwencje tego "chcenia" ponosimy wszyscy. Palaczowi nie dzieje sie krzywda - ale to spoleczenstwo placi za jego operacje, prawda? Nie jestem specjalista, ale gotow jestem sie zalozyc, ze leczenie raka jest tym drozsze, im bardziej choroba byla zaawansowana w chwili rozpoczecia leczenia - a zatem "chcacy" rozpoczac leczenie o wiele miesiecy za pozno szkodzi wszystkim. Twoje rozumowanie mialoby sens, gdyby istaniala ostra alternatywa: idziesz do znachora - nie bedziesz leczony w publicznej Sluzbie Zdrowia...
Do tego dochodzi kwestia rzetelnej informacji (czemu na drzwiach "gabinetow" znachorow nie wisi ostrzezenie podobne do tego z paczek papierosow?) ktorej brak wprowadza w blad klientow. "Kto przemoca lub podstepem doprowadza inna osobe do niekorzystnego rozporzadzenia" - i tak dalej, powinno brzmiec znajomo, bo wyczuwam korwinizm w Twoim mysleniu - to tylko jeden z wielu paragrafow, jakie przychodzia mi na mysl, mogacych miec zastosowanie w tej sprawie; czy to tez jest faszyzm?
Nikt nie chce, ani p. Koraszewki, ani p. Szczesny, karac klientow - ale tych wszystkich "healerow" nalezaloby - i nic w tym z faszyzmu, za to wiele racjonalizmu.
Author: Hieronim  Date: 23-07-2010
Tomik - Droga stomatologia.
Dodam jeszcze, że za koronę porcelanową w prywatnym gabinecie stomatologicznym trzeba "wybulić aż 600 zł a za metalową o połowę mniej. Odtworzenie korony zęba wymaga obowiązkowo dwóch wizyt. Nie będę się rozpisywał szczegółowo o przebiegu zabiegu. Zastanawiam się tylko kto ustala tak wysokie stawki za te zabiegi. Czyżby NFZ, który sam zresztą ich nie refunduje? Czy takie praktyki są zgodne z europejskim prawem?
Author: Tomik Date: 23-07-2010
Poltiser   2 na 2
Drogi Panie Doktorze,
w sprawie "medycyny alternatywnej" nie ma alternatywy - zlikwidować! Co do complementarnych metod "leczenia" mają one w niektórych sytuacjach wartość większą niż placebo i jako takie mogą być opiniowane jako "nieszkodliwe" pod warunkiem, że nie utrudniają dostępu i stosowania zaakceptowanych metod leczenia chorób. Zamiast szukać "kija" zacznijcie Państwo od "marchewki", czyli ogłoszenia rejestru "bezpiecznych" znachorów.
Merytorycznie - ma Pan 100 procentową rację, w praktyce, jest to walka z wiatrakami. Wystarczy odwiedzić Lourdes, 6 milionów pielgrzymów rocznie, wielu szuka uzdrowienia... a opieka i wsparcie KK też robią swoje. Ciemnota to jeden z filarów władzy.
Łączę pozdrowienia
Author: Poltiser  Date: 23-07-2010
Maddy - Tomik: A jednak tania stomatologia   3 na 3
Tomiku, proponuję udać się na odtworzenie zęba za naszą zachodnią granicę, albo lepiej - do Wielkiej Brytanii. Po zapoznaniu  się z cennikiem przybiegniesz w podskokach do naszych "zdzierających" stomatologów.
Zastanawiające, że to do Polski zjeżdża pół Europy leczyć zęby a Polacy jakoś do np. Niemieckich dentystów się nie rwą.
Author: Maddy  Date: 23-07-2010
CHOLEWA - Opieka i wsparcie   2 na 2
wszelkiego irracjonalizmu ma swój początek w Krk . Dojdziemy do " medycyny " opartej na modlitwach i egzorcyzmach . Moja krewna leczona i wyleczona z raka w klinice ,pewnego dnia oświadczyła mi , że wyzdrowiała dzięki Bogu . Z zawodu jest ona farmaceutką . Na jej dictum próbowałem takie " rozumowanie " sprowadzić do reductio ad absurdum . Bezskutecznie . Widzicie Państwo wyjście ? Bo ja nie.
Author: CHOLEWA  Date: 23-07-2010
crml - do adwersarzy  -1 na 3
Po pierwsze, wpływy budżetowe z tytułu akcyzy od papierosów są dużo większe aniżeli koszty leczenia palaczy. Po drugie - należy dążyć nie do tego, aby wprowadzać setki licencji i związany z tym aparat opresji (do czego zachęca Autor), lecz szpitale sprywatyzować, a NFZ i jego przybudówki znieść (to zapewne nie w smak Autorowi) - wówczas każdy ponosiłby konsekwencje decyzji odnośnie do wyboru lekarza, znachora, etc. W warunkach prywatnego lecznictwa problem nieskutecznych metod leczenia nie istnieje w takiej formie, o jakiej dyskutujemy. Natomiast kiedy decydentami są NFZ i Ministerstwo Zdrowia, to wyrostek Jana Kowalskiego staje się przedmiotem ogólnonarodowej dyskusji.
I jeszcze słowo do W. Szczęsnego - nigdzie nie chwaliłem się znajomością prawa ani nie deklarowałem, w co wierzę a w co nie wierzę.
Author: crml Date: 23-07-2010
kognitywista - @Autor   4 na 4
W dyskutowanym problemie argument "z obowiązujacego prawa" wydaje mi się nietrafiony. Primo: cmrl prawdopodobnie nie uważa tego prawa za dobre. Powinniśmy go przekonać merytorycznie a nie powoływać się na paragraf. W ten sposób można "uzasadniać" karanie za obrazę uczuć religijnych i ucinac dyskusję na ten temat. Mamy paragraf i koniec. Secundo: skoro prawo, o którym piszesz nie jest egzekwowane, to skierujmy ostrze protestów w kierunku jego interpretatorów - Sanepidu, izb lekarskich i sądów. W Rzeszowie siedziba Izby Lekarskiej sąsiaduje z "gabinetem" filipińskiego uzdrawiacza. Mnie najbardziej przerażają nasi koledzy z dyplomami lekarskimi stosujacy homeopatię. Natomiast zapotrzebowanie na pseudomedycynę szarlatańską zawsze było i zawsze będzie, choćby i zeszło do podziemia. Głupich nie sieją ...
Author: kognitywista Date: 23-07-2010
Wojciech Szczęsny   1 na 1
Drodzy crml i kognitywisto.
1. Do NFZ mam stosunek obojętny podobnie jak do prywatyzacji szpitali i nic nie jest mi w smak lub nie w smak. Pracuję 25 lat i widzialm niejedno.
2.Cytowanie reguł prawa rzymskiego odczytalem jako głęboką znajomość prawa, jeśli się pomyliłem, proszę o wybaczenie.
3. Podobnie rzczecz ma sie w wiarą lub niewiarą w szamanów (co w istocie było tematem mojego artykulu).
4. O homeopatach lekarzach pisałem patrz  "Homeopatyczna dawka normalnosci" na łąmach Racjonalisty. Nieststy ostatni wyrok sądu w Poznaniu zniszczył wszystko.
5. Mimo wsztstko jestem naiwny i wierzę że czasami prawo ma jakieś zastosowanie. Mądre prawo.  
6. Co do organów które wymienia mój Kolega Kognitywista, próbowałem. Powiem tak Pani Prokurator , ktora uznałą moje doniesienie za bezzasadne (chodziło o Clavera Pe w hotelu)wyprosiła mnie ze swojego pokoju w obraźliwych słowach.
7. Cieszę się że w Radomiu Filipińczyk ma chociaż gabinet, u nas wystarcza mu jedno łóżko w jednym hotelowym pokoju.
Pozdrawiam
 
Author: Wojciech Szczęsny Date: 23-07-2010
Hieronim - crml...   1 na 1
Dyskusja w wydaniu crml jest niestety ideologiczna, zamiast trzymac sie pragmatyzmu i rzeczywistosci. Mozna rozprawiac o zniesieniu NFZ i prywatyzacji Sluzby Zdrowia godzinami, co jednak nijak nie wplynie - w najblizszym czasie z cala pewnoscia - na stan faktyczny.
A sytuacja przedstawia sie tak: rzesze ludzi korzysta z uslug szamanow i uzdrowicieli. Uslugi te wykonywane sa w uragajacych higienie warunkach. Uslugi te nie maja sprawdzalnej wartosci leczniczej. Skutkiem korzystania z tych uslug jest zazwyczaj pogorszenie stanu zdrowia klienta oraz znaczne uszczuplenie zawartosci jego portfela.
W tej sytuacji proponuje: objac "healerow" przymusem rejestracji, umozliwienie kontroli warunkow sanitarnych odpowiednim organom (wraz z wysokimi karami, oczywiscie) oraz wprowadzenie czegos w rodzaju rekojmi na sprzedawany towar - znachor nie leczy, lecz sprzedaje usluge, jezeli nie ma obiecanych efektow - nalezy sie zwrot pieniedzy.
Zauwaz crml, ze nie ma tu mowy o zadnym NFZ, zadnej Sluzbie Zdrowia, niczym takim. Bo i nie o ideologicznych mrzonkach rozmawiamy - mowimy o realnej krzywdzie wielu ludzi, ktorych mozna przed ta krzywda uchronic. Naprawde uwazasz, ze lepiej, by ci ludzie pomarli, nabijajac kabzy szarlatanom?
Author: Hieronim  Date: 23-07-2010
Socki
Jeżeli Autor wierzy, że w Polsce funkcjonuje prawo to rzeczywiście jest naiwny. Ale doświdczenie uczy, że spryt życiowy i naiwność poglądów zawsze idą w parze. Tak więc można tylko pogratulować.
Author: Socki  Date: 23-07-2010
crml - do Hieronima
Ależ o NFZ napisałem w odpowiedzi na argument, że koszty leczenia korzystających z usług szamanów spadają na barki społeczeństwa i w związku z tym należałoby zabronic szamaństwa.
I nie, nie uważam, że należy kogokolwiek "chronic" przed JEGO WŁASNYM wyborem. A już szczególnie nie należy wprowadzać w tym celu dodatkowej biurokracji (która nota bene nigdy już nie zostanie zniesiona).
Racja, owszem, w najbliższym czasie na pewno służba zdrowia nie zostanie sprywatyzowana - ale to nie znaczy, że można postępować doraźnie w taki sposób, aby prywatyzację, tj. najlepsze rozwiązanie, oddalić. Poddawanie urzędowym restrykcjom kolejnych obszarów działalności gospodarczej jest zatem krokiem w złym kierunku.
Author: crml Date: 24-07-2010
stefania - NIE ZAWSZE JEST TO WOLNY WYBÓR !
cz.1.</div>Ofiarami takich szarlatanów nie zawsze stajemy się z "własnego wyboru". Ci złodzieje/mordercy żerują na ludzkiej niewiedzy i naiwności albo nawet na chorobie. Osobie, która nie zna się na biologii i medycynie, trudno jest ocenić prawdziwość podawanych przez szarlatanów "faktów" i "danych naukowych". Ludzie są okłamywani i manipulowani przez tych kryminalistów. Człowiek ciężko chory będzie chwytał się wszystkiego żeby ocalić swoje życie a wizja np. boreliozy (którą wmawia ludziom np. ILADS) jest dla nich o wiele łatwiejsza do przełknięcia niż stwierdzone przez "prawdziwych" lekarzy stwardnienie rozsiane. Tak działa ludzka psychika. A ci złodzieje/mordercy na tym właśnie żerują.</div>
Author: stefania  Date: 29-05-2020
stefania - NIE ZAWSZE JEST TO WOLNY WYBÓR..
cz.2.
Do tego, w ogromnej części przypadków, osoby "leczące się" wcale NAWET NIE MAJĄ ŻADNEJ CHOROBY. Ta choroba jest im po prostu wmawiana za pomocą kłamstwa i manipulacji.
Ogromna ilość "pacjentów" tych złodziei/morderców ma problemy psychologiczne a nawet choroby psychiatryczne. Nie są więc oni zdolni do obiektywnej oceny sytuacji i tym bardziej rozpoznania tego, że są naciągani, okłamywani. Mówię tu np. o hipochondrykach oraz osobach mających zaburzenia urojeniowe o treści hipochondrycznej. Te osoby wierzą w to, że są chore i stają się "wymarzonymi" ofiarami dla tego typu oszustów/morderców. Nie dość, że są wówczas dojone z kasy, to jeszcze zaniedbują swoje leczenie medyczne ("prawdziwe", często psychiatryczne) - a to już jest bezpośrednim zagrożeniem dla ich zdrowia i życia. Jest również zagrożeniem dla ich życia społecznego i rodzinnego. Gdyż są one zdolne wyłożyć majątek swojego życia na "leczenie" nieistniejącej choroby
Author: stefania  Date: 29-05-2020
stefania - NIE ZAWSZE JEST TO WOLNY WYBÓR..
cz.3.
Te pseudomedyczne ośrodki działają jak sekty. Często tworzą całe społeczności w Internecie, fora, gdzie wzajemnie nakręcający się "pacjenci", wzmacniają swoje poczucie przynależności do grupy - gdzie chore osoby wymieniają się swoimi doświadczeniami, pseudonaukowymi bredniami, subiektywnymi "objawami" i powtarzają slogany wtłoczone im do głów przez tych złodziei/morderców. Wszystko to pod zaplanowaną i skoordynowana kontrolą tych na górze - guru - którzy dostarczają im materiałów i pożywki do przerabiania. Weźmy np. boreliozę. Mafia pseudoboreliozowa rozpleniła się w Polsce do tego stopnia, że trudno jest w ogóle znaleźć w Internecie jakiekolwiek prawdziwe, naukowe, medyczne informacje na temat tej choroby! Skutek jest taki, że W SPOŁECZEŃSTWIE POWSZECHNIE FUNKCJONUJE ZAKŁAMANA, ZMANIPULOWANA, kompletnie ABSURDALNA "WIEDZA" na temat tej choroby ! Która głosi m.in. że borelioza to ciężka, nieuleczalna choroba przewlekła. To jest właśnie efekt działania takich szarlatanów! A potęgują to jeszcze durni i nieodpowiedzialni dziennikarze.
Polecam artykuł: "Narastający lęk przed boreliozą i jego przyczyny" Psychiatria Polska 2010, tom XLIV nr.6, str.895-904 (dostępny w internecie).


</div>
Author: stefania  Date: 29-05-2020
stefania - NIE ZAWSZE JEST TO WOLNY WYBÓR..
cz.4.
To tak, jakby pozwolić na to, żeby w społeczeństwie zapanowała powszechnie aprobowana "wiedza" o tym, że Ziemia jest płaska!  (co akurat może stać się jak najbardziej realne - biorąc pod uwagę, analogicznie, np. taki fakt, że 40% Polaków zaprzecza istnieniu Ewolucji !).
Tylko, że szarlatani pseudomedyczni są o wiele bardziej niebezpieczni, bo mają bezpośredni wpływ na ludzkie zdrowie i życie.

Co więcej, Ci szarlatani często są prawdziwymi lekarzami, wciąż mają aktywne prawo wykonywania zawodu i praktykują! I w tym momencie, to już jest kompletny absurd. Jak szary człowiek ma się przed takim czymś ochronić?!

O tu na przykład można pośledzić: www.facebook.com/listalekarzyszarlatanow/
Author: stefania  Date: 29-05-2020
stefania - NIE ZAWSZE JEST TO WOLNY WYBÓR..
cz.5.
Drodzy Panowie opowiadający się za "wolnym wyborem" w dziedzinie usług medycznych. Gwarantuję Wam, że gdybyście na własnej skórze doświadczyli tego problemu - np. Wasze dziecko, matka, ojciec, babcia, czy rodzeństwo wpadli by w tą szarlatanerską machinę a Wy moglibyście jedynie bezsilnie na to wszystko patrzeć z boku -  jak ukochany członek rodziny stacza się w dół i zmierza do samozagłady - to gwarantuję, że inaczej zaczęlibyście patrzeć na ten problem. Uwierzcie mi, że na prawdę stajecie się bezsilni w obliczu tej machiny. Wyciągnięcie ofiary ze szponów tych oszustów/morderców jest obecnie praktycznie niemożliwe.

Szarlatanom NALEŻY SIĘ KRYMINAŁ !! dożywocie !!
Author: stefania  Date: 29-05-2020

Sort comments from the newest

Sign in to add comment

  

Sign in using Facebook or OpenID
In case not signed in - sign up..

Advertisement
[ Cooperation ] [ Advertise ] [ Map of the site ] [ F.A.Q. ] [ Store ] [ Sign up ] [ Contact ]
The Rationalist © Copyright 2000-2018 (English section of Polish Racjonalista.pl)
The Polish Association of Rationalists (PSR)